Przedmiot działalności i kompetencje
- W Poradni realizowane są następujące zadania:
- diagnozowanie dzieci i młodzieży,
- udzielanie dzieciom i młodzieży oraz rodzicom bezpośredniej pomocy psychologiczno – pedagogicznej i logopedycznej,
- realizowanie zadań profilaktycznych oraz wspierających wychowawczą i edukacyjną funkcję przedszkola, szkoły i placówek oraz wspieranie nauczycieli pracujących z podopiecznymi Poradni w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
- organizowanie i prowadzenie wspomagania przedszkoli, szkół i placówek w zakresie realizacji zadań dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych.
- Zadania Poradni realizowane są w dwóch działach;
- Dział Doradztwa Zawodowego zajmuje się szczególnie udzielaniem pomocy w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i w planowaniu kariery zawodowej oraz wspieraniem rozwoju osobistego młodzieży, szczególnie z odchyleniami w stanie zdrowia, z niepełnosprawnościami, zagrożonych niedostosowaniem społecznym i niedostosowanych społecznie. Dział Doradztwa Zawodowego wspiera nauczycieli szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
- Dział dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi realizuje zadania szczególnie na rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej umysłowo w stopniu umiarkowanym, znacznym i głębokim, słabo słyszącej i niesłyszącej, słabo widzącej i niewidzącej oraz z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera) i wieloraką sprzężoną niepełnosprawnością oraz na rzecz ich rodzin. Wspiera nauczycieli ze szkół i placówek w realizacji działań edukacyjnych, wychowawczych i rewalidacyjnych.
- Pracownicy obu działów współpracują ze sobą w realizacji zadań statutowych.
- Zadania Poradni realizowane są w szczególności poprzez;
- diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, indywidualnych możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych dzieci i młodzieży, wyjaśnianie mechanizmów ich funkcjonowania (diagnoza psychologiczna, pedagogiczna, logopedyczna, diagnoza SI, specjalistyczne konsultacje lekarskie),
- opiniowanie i orzekanie,
- prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, oraz ich rodzin,
- udzielanie wsparcia dzieciom i młodzieży wymagającym pomocy psychologiczno – pedagogicznej lub pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej,
- udzielanie nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom pomocy w
- rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży,
- planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa zawodowego,
- rozwijaniu zainteresowań i uzdolnień uczniów,
- współpracę w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zadania realizowane są w formie;
- indywidualnych lub grupowych zajęć terapeutycznych dla dzieci i młodzieży,
- terapii rodziny,
- grup wsparcia,
- prowadzenie mediacji,
- interwencji kryzysowej,
- warsztatów,
- porad i konsultacji,
- wykładów i prelekcji,
- działalności informacyjno-szkoleniowej,
- udziału w zebraniach rad pedagogicznych,
- udziału w spotkaniach nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno- pedagogicznej.
- Poradnia zapewnia pomoc dzieciom i młodzieży, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do ich wieku i możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych, a w szczególności zapewnia dzieciom i młodzieży opiekę w czasie zajęć w Poradni oraz w trakcie zajęć poza Poradnią;
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z Poradni przez rodziców, prawnych opiekunów (lub upoważnioną przez nich osobę, zobowiązaną do zapewnienia dziecku pełnego bezpieczeństwa). W przypadku samodzielnego przybycia lub wyjścia dziecka z Poradni rodzice, prawni opiekunowie zobowiązani są do dostarczenia pisemnej zgody;
- Poradnia stosuje w swoich działaniach obowiązujące przepisy bhp. i p.poż.
- Poradnia dba o bezpieczeństwo swoich podopiecznych podczas prowadzonych działań terapeutycznych.
- Poradnia dba o bezpieczeństwo i ochronę danych osobowych zarówno podopiecznych, pracowników, jak i wszystkich innych współpracujących z Poradnią.
- Poradnia wydaje opinie w sprawach określonych w odrębnych przepisach;
- Opinie wydaje się na wniosek rodziców lub pełnoletniej osoby, której dotyczy opinia przy zachowaniu możliwości dołączenia przez nich do wniosku posiadanej dokumentacji, obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych i lekarskich oraz opinii nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno- pedagogicznej;
- Opinie podpisuje dyrektor Poradni oraz specjaliści, którzy sporządzili opinię.
- W Poradni działają Zespoły Orzekające powoływane przez dyrektora Poradni w oparciu o szczegółowe przepisy;
- W skład zespołów wchodzą;
- dyrektor Poradni lub upoważniona przez niego osoba jako przewodniczący zespołu,
- psycholog,
- pedagog,
- lekarz opracowujący diagnozę lekarską,
- inni specjaliści, w tym spoza Poradni, jeżeli ich udział w pracach zespołu jest niezbędny, opracowujący diagnozę w zakresie posiadanej specjalności.
- Zespoły Orzekające wydają orzeczenia;
- o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
- dla niesłyszących i słabo słyszących,
- dla niewidomych i słabo widzących,
- z niepełnosprawnością ruchową (w tym z afazją ruchową),
- z niepełnosprawnością umysłową w stopniu lekkim,
- z niepełnosprawnością umysłową w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- z niepełnosprawnością umysłową w stopniu głębokim (orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych),
- z autyzmem (w tym z zespołem Aspergera),
- z niepełnosprawnościami sprzężonymi,
- zagrożonych niedostosowaniem lub niedostosowanych społecznie.
- o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
- o potrzebie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego;
- o potrzebie kształcenia specjalnego dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy;
- Zespoły Orzekające wydają opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;
- Zespoły wydają orzeczenia oraz opinie na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) dziecka lub pełnoletniej osoby, której dotyczy orzeczenie;
- W skład zespołów wchodzą;
- Poradnia współpracuje z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami pozarządowymi i instytucjami świadczącymi poradnictwo i pomoc dzieciom i młodzieży, rodzicom oraz nauczycielom;
- Poradnia współpracuje z innymi poradniami, przedszkolami, szkołami i placówkami oraz organizacjami i instytucjami poprzez;
- konsultacje,
- wymianę doświadczeń i informacji,
- organizowanie szkoleń, seminariów, warsztatów, dni otwartych, itp.
- współpracę w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej (współpraca przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych oraz indywidualnych programów zajęć rewalidacyjno- wychowawczych, udzielanie pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktyczno-wychowawczych),
- podejmowanie działań (m.in. profilaktycznych) na rzecz dzieci i ich środowiska lokalnego,
- udzielanie we współpracy z placówkami doskonalenia nauczycieli i bibliotekami pedagogicznymi , wsparcia merytorycznego nauczycielom, wychowawcom grup wychowawczych i specjalistom, udzielającym pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach i placówkach,
- organizowanie i prowadzenie sieci współpracy i samokształcenia dla nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i specjalistów udzielających pomocy psychologiczno- pedagogicznej, którzy w sposób zorganizowany współpracują ze sobą w celu doskonalenia swojej pracy, w szczególności poprzez wymianę doświadczeń.
- Współpraca realizowana jest z zachowaniem ustawy o ochronie danych osobowych.
- Pracownicy pedagogiczni Poradni realizują zadania na terenie Poradni, na terenie placówek oświatowych w rejonie działania Poradni, na terenie instytucji wspierających rozwój dzieci i młodzieży oraz w środowisku rodzinnym dzieci i młodzieży;
- Szczegółowe zadania Poradni na dany rok szkolny i sposób ich realizacji ustalony jest w rocznym planie pracy Poradni i w planach poszczególnych zespołów.
- Rejonem działania Poradni jest teren Miasta Łódź i powiaty wskazane przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w Łodzi w zakresie orzekania i opiniowania.
Dziennik zmian strony
Wszystkie wersje tej strony:
W celu uzyskania dostępu do wersji archiwalnej strony skontaktuj się z redaktorem.
- 23-10-2017 - Utworzenie treści
Statystyka odsłon tej strony:
Łączna liczba odsłon wszystkich wersji tej strony: 173